25 жовтня 2018 року викладачі училища культури Шпиченко М.І., Юдіна Ю.В., Марташов П.Я. мали нагоду стати учасниками обласного вебінару «Використання кейс – методу під час викладання спецдисциплін», який підготувала та провела майстер виробничого навчання Запорізького технічного коледжу.
Однією з інтерактивних методик, що набула популярності у Великобританії, США, Німеччини, Данії та інших країнах стала Case study (кейс-метод, метод аналізу ситуацій), розроблена англійськими науковцями М. Шевером, Ф. Едейем та К. Єйтс. Саме їй у світової практиці відводиться важливе місце для вирішення сучасних проблем у навчанні.
В Україні даний метод став поширюватись тільки у другій половині 90-х років ХХ ст. як пізнавальна акселерація у процесі вивчення природничих наук.
В основу кейс-методу покладені концепції розвитку розумових здібностей.
Суть методу полягає у використанні конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень студентами з певного розділу навчання дисципліни.
Цінність кейс-методу полягає в тому, що він одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, а також вдало суміщає навчальну, аналітичну і виховну діяльність, що,безумовно, є діяльним і ефективним в реалізації сучасних завдань системи освіти.
Цілі, на які спрямовано використання кейс-метод, залежать від типу конкретної ситуації, а саме виділяють: кейс-потреби, кейс-вибір, кризовий кейс, конфліктний кейс, кейс-боротьба, інноваційний кейс.
Кейс-метод має певні переваги, так як є не тільки навчальним, а й має великий виховний потенціал з позиції формування особистісних якостей: розвиток працьовитості, розвиток креативності, формуванні здатності до конкурентоспроможності, формуванні готовності взяти на себе відповідальність за результати власного аналізу ситуації і за роботу всієї групи і т. ін.
Дослідження науковців свідчать, що цей метод не потребує великих матеріальних і часових витрат й допускає варіативність навчання. Проблемна ситуація може бути висвітлена як при вивчені нової теми у викладенні теоретичного матеріалу, так і може використовуватися з метою узагальнення та систематизації матеріалу. Як інтерактивний метод навчання кейс-метод ефективний у використанні вивчення економічних, суспільних і соціальних наук, мови й літератури та професійних дисциплін.
Цілком ймовірно найближчими роками ситуативна методика стане домінуючою. Але вже в наш час в її розвитку спостерігається поєднання накопиченого міжнародного досвіду з національною методичною специфікою.
Підготувала викладач-методист Юдіна Ю. В.