Приймальна комісія:  email telephon30   telegram color   whatsapp 

Про організацію змішаного навчання

polojenna-10-07-2024-1

І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1.1. Положення про організацію змішаного навчання  в комунальному закладі «Мелітопольський фаховий коледж культури і мистецтв» Запорізької обласної ради (далі – Положення) є нормативним документом, який регламентує основні засади організації освітнього процесу в комунальному закладі «Мелітопольський фаховий коледж культури і мистецтв» Запорізької обласної ради (далі – Коледж або КЗ «МФК КіМ» ЗОР)  з використанням технологій та ресурсів традиційного та дистанційного навчання.

1.2. Змішане навчання – цілеспрямований процес формування загальних та спеціальних (фахових) компетентностей здобувачів фахової передвищої освіти Коледжу за відповідною освітньо-професійною програмою в умовах інтеграції аудиторної та позааудиторної освітньої діяльності на основі взаємного доповнення технологій традиційного та дистанційного навчання.

1.3. Дистанційне навчання – це індивідуальний процес, організований шляхом опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на основі сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

1.4. Метою впровадження змішаного навчання у Коледжі є:

  • підвищення якості навчання за рахунок оновлення змісту навчання та застосування сучасних інформаційно-комунікаційних та інноваційних освітніх технологій, у тому числі особистісно-орієнтованого підходу до процесу здобуття знань;
  • забезпечення вільного доступу здобувачів освіти різних форм навчання та педагогічних  працівників Коледжу до освітніх ресурсів;
  • забезпечення систематичного моніторингу якості освіти.

1.5. Це Положення розроблене відповідно до:

  • Закону України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII «Про освіту» (зі змінами та доповненнями);
  • Закону України від 06.06.2019 р. № 2745-VII «Про фахову передвищу освіту» (зі змінами та доповненнями);
  • Указу Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (із змінами);
  • Указу Президента України від 23.07.2024 р. № 469/2024 «Про
  • продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 23.07.2024 р. № 3891-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»;
  • Постанови КМУ від 23.07.2024 р. № 841 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні»;
  • Наказу Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 року № 761 «Про затвердження змін до Положення про дистанційне навчання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 923/27368;
  • Наказу Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 року № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.09.2020 за № 941/35224 (зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 22.03.2023 № 333);
  • Наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.10.2012 року № 1060 «Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.10.2012 за № 1695/22007;
  • Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 р. № 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» (із змінами, внесеними наказом МОНУ від 13.06.2024 р. за № 836);
  • листа МОНУ від 17.05.2024 р. № 1/8722–24 «Про підготовку до початку та особливості організації освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році»;
  • рекомендацій Міністерства освіти і науки України щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти (URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf;
  • Статуту комунального закладу «Мелітопольський фаховий коледж культури і мистецтв» Запорізької обласної ради;
  • Положення про організацію освітнього процесу в КЗ «МФК КіМ» ЗОР» (зі змінами), затвердженого наказом по Коледжу № 137-осн. від 29.08.2023 року;
  • інших нормативно-правових актів освітньої галузі стосовно освітнього процесу та навчально-методичної роботи у закладах фахової передвищої освіти, в тому числі й в умовах правового режиму воєнного стану.

1.6. У Положенні використані такі терміни:

  • асинхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники співпрацюють та комунікують між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі та інші сучасні інформаційно-комунікаційні технології тощо;
  • синхронний режим – взаємодія між учасниками електронного навчання, під час якої всі суб’єкти одночасно перебувають у вебсередовищі електронного навчання (чат, аудіо- та відеоконференції, соціальні мережі тощо);
  • електронний навчальний курс (ЕНК) – це комплекс електронних навчально-методичних матеріалів навчального модуля (дисципліни), створених для організації індивідуального та групового навчання з використанням дистанційних технологій, що базуються на Інтернет- технологіях;
  • інформаційно-комунікаційні технології дистанційного навчання – це технології створення, опрацювання, передавання і зберігання навчальних матеріалів, організації та супроводу освітньої діяльності за допомогою телекомунікаційного зв’язку, зокрема, електронних локальних, регіональних й глобальних (Інтернет) мереж та відповідних сервісів;
  • система управління вебресурсами навчальних дисциплін (програм) – програмне забезпечення для створення, збереження, накопичення та передачі вебресурсів, а також для забезпечення авторизованого доступу суб’єктів дистанційного навчання до цих вебресурсів;
  • технології дистанційного навчання – комплекс освітніх технологій, включаючи психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання у закладах освіти.

 

ІІ. РЕАЛІЗАЦІЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

2.1. Основним документом, який визначає організацію освітньої діяльності за технологією змішаного навчання є робоча навчальна програма, робочий навчальний план підготовки здобувачів освіти за відповідною освітньо-професійною програмою.

2.2. Технології дистанційного навчання можуть використовуватись при проведенні навчальних занять через мережу Інтернет під час карантину, військового стану, участі у дистанційних олімпіадах, конференціях, консультаціях тощо.

2.3. Дистанційний період для здобувачів фахової передвищої освіти денної форми навчання, за потреби, визначається директором коледжу та затверджується наказом по КЗ «МФК КіМ» ЗОР.

2.4. Очний період для здобувачів фахової передвищої освіти денної форми навчання триває протягом усього освітнього процесу. Для здобувачів освіти заочної форми навчання очний період відповідає практичним заняттям та екзаменаційним сесіям.

2.5. Тривалість та послідовність періодів дистанційного та очного навчання залежать від особливих умов, в яких перебуває Коледж (рівень епідеміологічної небезпеки, військової небезпеки тощо).

2.6. Під час дистанційного періоду здобувачі фахової передвищої освіти послідовно опановують певні навчальні дисципліни під керівництвом педагогічного працівника за розкладом відповідної академічної групи; приймають участь у заняттях синхронної та асинхронної взаємодії, семінарах, практичних заняттях, консультаціях відповідно до розкладу занять та запланованих видів освітньої діяльності.

2.7. Очні навчальні заняття проходять за розкладом відповідної навчальної групи. Під час їх проведення у здобувачів фахової передвищої освіти формуються практичні уміння та навички і здійснюються контрольні заходи. Присутність здобувачів освіти на очних навчальних заняттях є обов’язковою.

2.8. Дотримання графіка освітнього процесу є обов’язковим. Здобувачі освіти зобов’язані вчасно виконувати завдання дистанційного та очного періодів навчання.

2.9. Здобувач фахової передвищої освіти Коледжу, який виконав усі вимоги, передбачені робочою навчальною програмою як дистанційної, так і очної частини, допускається до підсумкового контролю.

ІІІ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

3.1. Інформаційне забезпечення змішаного навчання – це електронний навчальний комплекс (ЕНК), розроблений кожним педагогічним працівником.

3.2. На інформаційно-освітньому порталі дистанційної освіти слід передбачити роботу користувачів у таких ролях:

  •  «Адміністратор» – повинен володіти найбільшим набором прав у системі дистанційного навчання, керувати всім у системі та на будь-якому курсі;
  •  «Педагогічний працівник» – не має права редагування контенту курсу, однак він може викладати на курсі та оцінювати діяльність здобувачів освіти;
  •  «Здобувач фахової передвищої освіти» – має найменший набір прав на курсі, може користуватися усіма доступними матеріалами курсу та виконувати визначені види діяльності.

3.3. Доступ до дистанційних навчальних курсів Коледжу персоніфікований. Кожний здобувач освіти та педагогічний працівник має доступ лише до тих ЕНК, на які вони зареєстровані для участі у освітній діяльності. Запис здобувачів освіти на курс здійснюється педагогічним працівником цього курсу або здобувачі освіти записуються на курс самостійно (в цьому випадку курс має бути захищений паролем).

3.4. Навчально-методичне забезпечення змішаного навчання включає:

  •  методичні (теоретичні та практичні) рекомендації до розроблення та використання психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій у системі змішаного навчання;
  •  критерії, засоби і системи контролю якості в умовах змішаного навчання;
  •  змістовне, дидактичне та методичне наповнення навчальних вебресурсів.

ІV. РОЗРОБКА ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ (ЕНК)

 4.1. Основне призначення ЕНК – оволодіння здобувачами фахової передвищої освіти навчальним матеріалом, набуття програмних результатів навчання, що відповідає робочій навчальній програмі дисципліни та освітньо-професійній програмі.

4.2. Основними характеристиками ЕНК є:

  •  структурованість навчально-методичних матеріалів;
  •  логіка вивчення навчального матеріалу;
  •  чіткий графік виконання здобувачами фахової передвищої освіти освіти навчального плану;
  •  налагоджена система інтерактивної взаємодії педагогічного працівника й здобувачів освіти та здобувачів освіти між собою засобами ресурсів ЕНК й дистанційних технологій, протягом усього часу вивчення навчальної дисципліни;
  •  якісно виконані навчальні матеріали, які забезпечують набуття компетентностей, задекларованих у робочій навчальній програмі дисципліни;
  •  система контролю та оцінювання виконання всіх видів освітньої діяльності здобувачами фахової передвищої освіти.

4.3. ЕНК складаються з електронних ресурсів двох типів:

  • ресурси, призначені для представлення здобувачам фахової передвищої освіти змісту навчального матеріалу: структуровані електронні конспекти лекцій; мультимедійні презентації лекцій; аудіо- та відеоматеріали; методичні рекомендації тощо;
  • ресурси, що забезпечують: закріплення вивченого матеріалу; формування вмінь та навичок; набуття загальних та фахових компетентностей; самооцінювання та оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти.

4.4. Контроль за розробкою ЕНК веде голова циклової комісії до якої належить навчальна дисципліна.

 

V. ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ ЗДОБУВАЧІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ КОЛЕДЖУ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

5.1. Оцінювання знань здобувачів фахової передвищої освіти в умовах змішаного навчання здійснюється згідно діючого «Положення про організацію освітнього процесу в Комунальному закладі «Мелітопольський фаховий коледж культури і мистецтв» Запорізької обласної ради» (зі змінами)», затвердженого наказом по Коледжу № 137-осн. від 29.08.2023 р.

5.2. Поточний контроль результатів навчання здобувачів фахової передвищої освіти Коледжу за допомогою дистанційних технологій здійснюється під час проведення дистанційних занять, а також шляхом оцінювання індивідуальних та групових завдань, що виконуються здобувачами освіти в електронній формі.

5.2.1. Проведення поточного контролю з використанням дистанційних технологій може здійснюватися з використанням різних типів завдань, таких як:

  •  автоматизовані тести для контролю та самоконтролю навчальних досягнень здобувачів освіти;
  •  індивідуальні та групові завдання (звіт, презентація, проєкт, відеозапис тощо);
  •  оцінювання педагогічним працівником взаємодії та комунікації між здобувачами освіти в асинхронному та синхронному режимах за допомогою чату, форму опитування, анкетування, тощо;
  •  завдання, що потребують розгорнутої, творчої відповіді (наприклад, кейси);
  •  інші інструменти.

5.2.2. У випадках, якщо здобувачам фахової передвищої освіти для засвоєння окремих тем, модулів навчальної дисципліни були викладачем рекомендовані до вивчення дистанційні курси на зовнішніх платформах онлайн-курсів, наявність сертифікату або іншого підтвердження про успішне завершення курсу може зараховуватись у вигляді оцінки (балів) за відповідні змістовні частини.

5.3. Семестровий контроль результатів навчання здобувачів фахової передвищої освіти може проводитись у формі екзамену, захисту курсових проєктів, звітів про проходження практики.

У разі, якщо заходи поточного контролю дозволяють однозначно визначити рівень набуття передбачених програмою навчальної дисципліни результатів навчання, допускаються виставлення підсумкової оцінки за екзамен (залік) шляхом пропорційного перерахунку семестрових оцінок у підсумкову оцінку.

На екзамен можуть бути винесені тестові запитання, типові комплексні завдання, які можуть продемонструвати рівень отриманих результатів навчання.

Передекзаменаційна консультація може проводитися засобами аудіо- та відеоконференції за розкладом.

Конкретний спосіб та етапи проведення передекзаменаційних консультацій та семестрового контролю визначаються з урахуванням технічних і комунікативних можливостей учасників освітнього процесу.

У разі виникнення під час складання екзамену обставин непереборної сили здобувач освіти повинен повідомити екзаменатору про ці обставини за допомогою телефону, месенджеру тощо з обов’язковою фото- або відеофіксацією стану виконання завдань. Можливість перескладання екзамену визначається завідувачем відділення навчальної частини.

Здобувачі освіти, які допущені до складання екзамену, але з об’єктивних причин не можуть взяти в ньому участь із використанням визначених коледжем технічних засобів, мають надати завідувачу відділення підтверджуючі матеріали до початку екзамену. У такому випадку здобувач освіти виконує екзаменаційне завдання від руки, його фотографує (сканує) та надсилає екзаменаторові.

5.4. Атестація здобувачів фахової передвищої освіти з використанням дистанційних технологій навчання проводиться відповідно порядку проведення атестації для кожної освітньо-професійної програми, затвердженою педагогічною радою коледжу та директором КЗ «МФК КіМ» ЗОР за погодженням з головою екзаменаційної комісії.

VІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

 6.1. Методист Коледжу, завідувач відділення навчальної частини, голови циклових комісій забезпечують:

  •  електронні адреси педагогічних працівників для організації змішаного навчання;
  •  щотижневий моніторинг інформації, яка надходить від викладачів на електронний ресурс;
  •  контроль дотримання термінів проведення проміжних та семестрових контролів знань здобувачів фахової передвищої освіти;
  •  інформування заступника директора з навчальної роботи про хід виконання здобувачами фахової передвищої освіти індивідуального навчального плану.

6.2. Навчальна частина забезпечує:

  •  розклади занять по тижнях, що проводяться в очному та дистанційному режимі;
  •  інформаційний супровід навчання в Коледжі, зокрема, розміщує на вебсайті КЗ «МФК КіМ» ЗОР актуальну інформацію про змішане навчання.

6.3. Куратор академічної групи забезпечує:

  • ознайомлення здобувачів фахової передвищої освіти з адресою інтернет-ресурсу, на якому знаходиться відповідна інформація з навчальних дисциплін (предметів);
  •  ознайомлення здобувачів фахової передвищої освіти із розкладом занять, процедурними вимогами при змішаному навчанні;
  •  налагодження особистого зв’язку з здобувачами фахової передвищої освіти, їх батьками чи опікунами;
  •  моніторинг стану здоров’я здобувачів фахової передвищої освіти академічної групи;
  •  моніторинг стану підготовки здобувачів фахової передвищої освіти до занять.

6.4. Викладач забезпечує:

  •  розміщення відповідного навчального матеріалу на електронних ресурсах;
  •  проводить та підтримує зворотний зв’язок зі здобувачами фахової передвищої освіти;
  •  надсилає чітко написані повідомлення без помилок та у доброму тоні (дружньо, ввічливо, професійно);
  •  використовує особисті та професійні приклади для стимулювання дискусій;
  •  взаємодіє з різними здобувачами фахової передвищої освіти, додатково працює з тими, хто уникає занять;
  •  контролює навчальну роботу академічної групи з відповідного предмета (дисципліни);
  •  зосереджує та підтримує увагу академічної групи на дискусійних питаннях та контролі.

6.5. Заступник директора з навчальної роботи забезпечує:

  • інформаційний супровід щодо організації створення методичних матеріалів з використанням технологій змішаного навчання та надає рекомендації щодо покращення якості змішаного навчання викладачам Коледжу;
  • організацію технічної підтримки електронних навчальних курсів на базі сервісу Google диск, створених відповідних нормативних документів із змішаного навчання в Коледжі та сприяє вдосконаленню програмно- технічного забезпечення системи змішаного навчання;
  • консультування педагогічних працівників з технологій змішаного навчання та здійснює контроль за наповненням Google диску навчальними матеріалами.

6.6. Кількість годин, відпрацьованих викладачем Коледжу на заняттях із застосуванням змішаних технологій навчання, визначається на основі чинного законодавства України (Норм часу для планування та обліку навчальної роботи педагогічних, науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти, затвердженого наказом МОН України 18.06.2021 р. № 686) і вона не повинна перевищувати навантаження при очній формі навчання.

6.7. Оцінювання знань здобувачів фахової передвищої освіти в умовах змішаного навчання здійснюється згідно з діючою в Коледжі системою оцінювання.

6.8. Підсумковий бал в умовах змішаного навчання визначається як середнє арифметичне балів за навчання у дистанційний та очний періоди.

VІІ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

 7.1. Педагогічні працівники Коледжу повинні підвищувати свою кваліфікацію для якісної організації та достатнього володіння технологіями дистанційного навчання.

7.2. Навчальна частина Коледжу несе відповідальність за наявність документації освітнього процесу (навчальний план, розклад занять, графік освітнього процесу тощо).

7.3. Адміністрація Коледжу забезпечує освітній процес апаратно-програмним обладнанням (персональними комп’ютерами, мережевим обладнанням, джерелами безперебійного живлення, серверами тощо), які допомагають здійснювати взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання в синхронному та асинхронному режимах.

VІІІ. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

 8.1. Для організації освітнього процесу в змішаному форматі використовуються інструментарій Google Workspace.

8.2. За допомогою технологій дистанційного навчання та платформи Google Workspace в Коледжі здійснюється внутрішній моніторинг забезпечення якості освітньої діяльності.

8.3. Дане Положення набуває чинності з моменту його затвердження директором Коледжу.

8.4. Зміни та доповнення до Положення вносяться та затверджуються педагогічною радою Коледжу в тому ж порядку, що й саме Положення.

8.5. Положення зберігає чинність в перехідний період до затвердження нового положення, або іншого нормативно-правового акту.